12 Nädal. Kasutatavus veebis

 See nädal vaatlen ühte head ja ühte mitte nii väga head näidet veebilehe kasutatavusest.

Positiivseks näiteks tooks Swedbank-a veebilehe/internetipanka. Ei väida, et see on teistest internetipankadest mugavam või mõnel muul moel parem. Lihtsalt juhtus, et mul on kõige rohkem kogemust just Swedbanga veebilehega ja see kogemus on olnud enamasti positiivne. Proovin ka vaadelda seda lehte Jakob Nielseni poolt sõnastatud kasutatavuse komponentide alusel:

  • Õpitavus - Lehel on viited vastavalt võimalikele valdkondadele, milleks kasutaja võiks tahta seda lehte kasutada, kust edasi on selgete pealkirjadega rühmitatud täpsemad funktsionaalsused, et saaks teha juba konkreetsema valiku vastavalt eemärkidele.
  • Tõhusus - Jällegi tänu sellisele ülesehitusele vajaliku funktsioonini või infoni on võimalik jõuda kahe-kolme klikiga.
  • Meeldejäävus - Selged pealkirjad aitavad kiiresti meeldetuletada, mis suunas on vaja liikuda. Muidugi peab ka mainima, et kui ei ole juba väga pikka aega Swedbanga lehte külastanud, siis meelde tuletamine läheb mõnevõrra raskemalt, kuna mõned aastad tagasi vertikaalne menüü läks horisontaalseks ja kolis vasakust servast lehe ülemisse ossa.
  • Veakindlus - Nagu pangasüsteemist võiks ikka oodata, on kasutajale vea tegemine tehtud võimalikult raskeks, süsteem vihjab kui midagi on ei ole päris korrektne ning ei lase edasi minna kui miski läks täitsa valesti.
  • Rahulolu - Minu jaoks on kasutuskogemus olnud meeldiv.

Kui mõtlesin negatiivse kogemuse peale, siis meelde tuli prismamarket.ee. Piirangute ajal mõtlesin, et võiks ju poes veetud aega lühemaks saada ning tellida igapäevaostud internetis ja Prisma peremarketi kodulehele ma läksin. Kõik oli tore ja intuitiivne nii kaua kui surfisin toidukaupade tootevalikus, aga meeldiv kogemus kohe muutus kui jõudsin tarbekaupade alammenüüsse. Kategooriate järgi, midagi leida oli seal praktiliselt võimatu ning näiteks jalatsite sama mudeli erinevad suurused on eraldi tootena kirjas, mis teeb toovaliku vaatamisest lõpmatu skrollimist. Prooviks ka selle veebilehe kasutatavuse komponentidele hinnangu anda:
  • Õpitavus - Üldiselt lehele sattudes lihtne arusaada, mida on funktsioone sealt on oodata ja mis peaks tegema nende kasutamiseks.
  • Tõhusus - Suurema osa toimingutest saab kiiresti tehtud, kuid spetsiifilisemate toodete otsimine võtab meeletult aega ning leides midagi ühel päeval ei ole järgmisel päeval sama asja otsimine sugugi lihtsam ning tekib tunne, et mõnele asjale saab ainult juhuslikult peale sattuda.
  • Meeldejäävus - arvan, et selles aspektis Prisma kodulehel suurt probleemi ei ole, kuna väga palju ei ole vaja meelde jätta, enamasti on kõik intuitiivne.
  • Veakindlus - Vigade vältimiseks süsteem mõne toimingu teostamisel viskab ette akna kasutaja poolseks kinnituseks, et see on tõesti toiming,mida ta tahab teha. Arvan, et suuremat veakindlust sellisel süsteemil vaja polegi.
  • Rahulolu - Kahjuks selle  veebilehe puhul olin pettunud  toodete otsingu tõhuses, mis rikkus kogu kogemuse ära. Pettumus oli suurem veel selle pärast, et Prisma on minu lemmiku tootevalikuga kauplus, aga vähem aegu kulub, et sõita kauplusesse ja kohapeal leida mind huvitava toote kui selle otsimine kodulehel (kui ei ole teada täpset toote nimetust).


Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

11 Nädal. Arendus- ja ärimudel

10 Nädal. Hacker-HOWTO arvustus

13 Nädal. Tugilahendus